dilluns, de juny 09, 2008

Herois de mil lluites

Avui es obligat començar el post per la part musical, més que res perquè la gent que m’aprecia no s’espanti.

La música d’aquest post la posa en Ricky Martin. Quan un dia ve un amic i et diu que vagis al seu cotxe a escoltar al Ricky Martin, l’has de mirar malament ( tant al Ricky Martin com al teu amic ). A contracor, ho fas i acabes sentint una mica d’apreci pel Martin, almenys per aquesta actuació.

Aquí, el Ricky ens deleita amb un medley de dues cançons dels Beach Boys com són California Girls i Help Me Rhonda, cançons que va interpretar durant un concert d’homenatge-tribut al Brian Wilson, l’ànima dels Beach Boys, que va tindre lloc al Radio City Music Hall el 29 de març de 2001. Secundat pels Wondermints, músics que acompanyen al Brian Wilson en els concerts que estan fent actualment, el Sr. Martin ens deixa aquesta singular experiència.

http://rapidshare.com/files/121073815/Ricky_Martin_-_California_Girls___Help_Me_Rhonda_-_Tribute_Brian_Wilson.mp3


I ara tanco la “bilogia” dedicada a l’esport de la boxa i la cultura.

En Rodolfo Guzmán va ser un heroi. Un heroi anònim i lluitador Mexicà. No era un “libertador” ni va conquerir terres en mig de revolucions violentes, però aplicaba els seus coneixements de la lluita en favor de l’humanitat encaminant totes les seves proeses cap al triomf del bé sobre la maldat. En Rodolfo Guzmán és: El Santo.

El Santo, també conegut pels seus amics i enemics amb el sobrenom d’El Enmascarado de Plata, va ser un lluitador de lluita lliure mexicana. Quan em refereixo a lluita lliure, vull dir pressing catch, aquelles lluites amb coreografia i guió que tothom ha vist dedicant-li 25 segons de la seva vida mentres cambiava de canal a la televisió, veient quin era el número que succeia en aquell moment.


Però la lluita mexicana, si bé en l’actualitat vindria a ser molt similar al pressing catch, té uns origens més arrelats a la cultura del poble, els origens de la lluita a Mèxic daten del 1863, que
els origens “marquetinians” del pressing catch nord-americà. Només cal veure la foto del Santo i comparar el seu aspecte físic amb el dels lluitadors que veiem actualment del pais veí.




El signe distintiu del Santo, no podia ser una altre que la seva màscara platejada. La màscara és tot un símbol i si un lluitador la perd en combat, significa la seva deshonra.

En les primeres lluites el Santo representava el paper de dolent però com Sant Pau, un dia va caure del cavall i va començar a interpretar el paper del lluitador bó i estimat per tothom. La seva popularitat va arribar a un punt tan àlgid que va començar a participar en pel.lícules i va portar a terme una llarga llista d’elles amb títols que per força han de despertar l’imaginació de tothom: Santo contra el asesino de la Televisión, Santo contra el doctor Muerte, Santo y Blue Demon contra Drácula y el hombre lobo, Santo vs. la hija de Frankenstein, Santo en la venganza de la momia, Santo contra Blue Demon en la Atlántida, Santo el Enmascarado de Plata vs. la invasión de los marcianos, Santo contra el cerebro del mal ( impagable l’esforç d’imaginació dels productors i directors del cinema mexicà).

En cada pel.lícula combina sempre unes sesions de lluita impagables a dalt del quadrilater i en els espais on s’ambienta l’història i normalment dedica una especial atenció en prevenir del mal als nens i nenes mexicans, quin superheroi Nord-americà fa això ?

I es que la lluita popular, ha estat arrelada en diversos punts de Sud-amèrica i com a mostra, la lluita de cholitas. Esport nascut i practicat a Bolívia on les dones ocupen el paper de lluitadores. Us deixo un video perquè us inicieu en la lluita de cholitas.

1 comentari:

Jobove - Reus ha dit...

ostres el Santo, no vaig veure pel.lícules quan era petit d'ell, quins records, gràcies per recordar-lo
(pd un dia el vaig veure sense la seva màscara i era lleig de collons !! jajaja)