diumenge, de maig 18, 2008

Algú sap el seu nom ?

Arrel d’una notícia publicada aquesta setmana pels mitjans de comunicació on s’informava que s’havia descobert una nova espècie d’aranya i que el biòleg que va fer la troballa la va anomenar Myrmekiaphila neilyoungi en honor al músic Neil Young, em vaig preguntar si posar aquest nom podria ser considerat com un acte constitutiu de delicte penat amb algun any i un dia de presó o contrariament és un premi a com l’espècie humana algunes vegades utilitza l’intel.lecte ( i no m’ho pregunto per si agrada més o menys el Neil Young, si l’investigador fos un fan declarat dels Van Halen clàssics que portés sota de la seva camisa una samarreta dels Van Halen i hagués descobert un lloro i l’hagués anomenat Psittacula sp. vanhaleni, em seguiria preguntant el mateix ).

Mentres em penso la resposta i com que sóc un home previngut, ja em preparo per si algun dia tingués la fortuna de trobar-me cara a cara amb alguna flor i fos el primer ésser humà en veure-la, així que agafo el manual que s’ha de seguir per anomenar les espècies vegetals per anar adelantant feina ( seguiré les pautes indicades per l’International Code of Botanical Nomenclature, que per si hi ha gent interesada us deixo l’enllaç http://www.bgbm.fu-berlin.de/iapt/nomenclature/code/SaintLouis/0000St.Luistitle.htm)

Seguint les regles més importants a aplicar, ens trobem amb els següents punts:

a) S’HA DE DONAR UN NOM CLAR I AQUEST NO POT SER VULGAR ( EN QUANT A UN NOM QUE ES PUGUI ANOMENAR A TOT ARREU IGUAL I NO VARII D’UNA REGIÓ A UNA ALTRE) així que abans d’arribar a la primera regla ja comencen amb prohibicions. Suposo que aquesta restricció ja em descartaria noms com roda, agulla o bastó.Seguim,

1.- NO SON VÀLIDS NOMS ANTERIORS A 1753 ( EN AQUEST ANY EL BOTÀNIC CARLOS LINNEO VA COMENÇAR LA NOMENCLATURA CIENTÍFICA DE LES PLANTES ). La primera norma i ja estem posant portes al camp, si es que es mereixerien que quant trobés una planta nova la destruís. Aquesta regla m’inpedeix utilitzar un nom tant bonic per una flor que seria el de Xahrazad, en honor a la narradora de les històries de Les Mil i una Nits que d’aquesta forma va evitar la seva mort en mans del sultà Sahriar. Algunes vegades les normes van contra la bellesa.

2.- ELS NOMS HAN D'ESTAR LLATINITZATS JA QUE EL LLATÍ ÉS L’IDIOMA ACOSTUMAT EN LA NOMENCLATURA DE LES CIÈNCIES. Ara veig que em toca revisar una mica el meu llatí rovellat, deixeu-me exercitar una mica: nomen floris, popina fragoris i citrus excelsus ( ja estic agafant pràctica ). Següent:

3.- EL NOM CIENTÍFIC D’UNA PLANTA HA DE SER BINOMIAL, ES A DIR HA DE TINDRE DUES PARAULES, QUE HAN DE SEGUIR EL SEGÜENT:

3.1- EL NOM DEL GÈNERE AL QUE PERTANY LA PLANTA EN MAJÚSCULES ( això ho puc fer perquè el teclat de l’ordinador m’ho permet, cap problema )

3.2- EL NOM ESPECÍFIC DONAT A L’ESPÈCIE ANIRÀ EN MINÚSCULES I SERÀ UN ADJECTIU QUE CARACTERITZI L’ESPÈCIE O EL NOM D’UNA PERSONA O LLOC ( les minúscules m’estan funcionant a la perfecció, això no serà problema, però com que no conec el lloc on trobaré la flor tindré que escollir pel nom o un adjectiu o el nom d’una persona ).

Aquests són els principis bàsics de nomenclatura, després ja hi ha una sèrie de detalls, però no els penso seguir i si per això tinc que crear una asociació botànica escindida de l’original doncs ho faré.

Seguint totes les regles anteriors, m’han fet descartar alguns noms per a la meva flor com podrien ser Adelfa xahrazad, Citrullus bastó i Petulia petulia petulia petulia petulia. Veient que aquests noms els tinc que descartar, no m’han deixat cap altre opció que anomenar la meva estimada flor com Verbascum llollbertranensis.

Prego que si aquest post, cau en mans d’algún botànic, sigui desaprensiu o no, encara que millor si ho és, que tingui en compte la meva proposta.



La cançó del blog


Avui he deixat que fos l’atzar o millor dit el shuffle el responsable de la tria de la cançó i ha tocat Addicted de l’Amy Winehouse.

L’Amy Winehouse ha barrejat eclècticament la tradició del soul i el jazz clàssics en la seva veu i l’ha transportat als problemes i actituds de la societat actual.

http://rapidshare.com/files/115653669/01_Amy_Winehouse_-_Addicted_-London_2007.mp3

La cançó està extreta d’un concert que va fer a Londres l’any 2007.